Search in posts
Search in pages

Småföretagarna har tröttnat på att vänta på besked om elpriserna

Småföretagarnas Riksförbund går nu ut med ett upprop och namninsamling. Detta är en protest mot regeringens passivitet när det gäller de 30 000 småföretagare som förbundet representerar och som drabbats av de extremt höga elpriserna.

Sanningen är tyvärr att regeringen i stort sett inte gjort något för att hjälpa landets småföretagare varav flertalet saknar buffertar för en exceptionell situation som denna. Som nämns i uppropet är Sverige sämst i klassen bland alla EUs medlemsländer när det gäller att bistå småföretag.

Förbundet har under de senaste månaderna i olika sammanhang pekat på vad andra liknande länders regeringar gör vilket tyvärr hittills inte påverkat regeringen och politiken.

Kvällen före publiceringen av detta pressmeddelande presenterade regeringen ”nya detaljer om elstödet till företag”. Stödet föreslås uppgå till 50 respektive 79 öre per kilowattimme och beräknas utifrån den el som förbrukades under perioden oktober 2021 – september 2022 och kan sökas från den 30 maj. Dessa åtgärder är givetvis välkomna. Vi menar ändå att skälen för uppropet kvarstår eftersom förslaget kan beskrivas som för lite och för sent.

Namnuppropet finns på https://www.skrivunder.com/elupprop-smaforetagarna

Information om eluppropet hittas även via Småföretagarnas Riksförbunds hemsida: https://smaforetagarna.se/ elupprop