Småföretagarnas Riksförbund om regeringens pressträff om elstöd till företag

Småföretagen i Sverige hade förväntat sig mera konkreta besked än vad som gavs på pressträffen, där främst två besked gavs:

• Ett uppdrag till Svenska kraftnät om en ny ansökan till Energimarknadsinspektionen för att kunna betala ut pengar till näringsidkare och juridiska personer.
  • Anmälan till EU-kommissionen om statsstödsgodkännande gällande ett elstöd till elintensiva företag, vilket aviserades i BP23.

När det gäller de s.k. flaskhalsintäkterna har Småföretagarnas Riksförbund nyligen i en debattartikel påtalat att de pengar det handlar om är sådant som har överfakturerats p.g.a att dessa medel inte kunnat användas som tänkt. Det handlar således om en återbetalning, vi förstår inte vad det har med statsstöd att göra.

Möjligen kan det bli en statsstödsfråga om man tänker smeta ut dessa pengar även på andra som inte betalat. Där menar vi att t ex företag i Norrland och i övriga landet ska stödjas genom ett separat program utan koppling till Svenska kraftnät.

Vidare anser vi det vara fel att lägga initiativet avseende ekonomisk politik och industripolitik på Svenska kraftnät. Regeringen måste ta kontroll över elen och utnyttja den ekonomisk-politiska arsenal som man har till sitt förfogande. Vi har pekat på exemplet Norge och de åtgärder som den norska regeringen vidtagit.

Ett liknande program med fokus på det småskaliga näringslivet behövs i vårt land om vi vill bevara näringsliv och sysselsättning någorlunda intakt genom de närmaste krisåren.

När det gäller det aviserade stödet till elintensiv industri är detta givetvis välkommet men det finns frågetecken:

• Hur långt räcker 2,3 MRD SEK? I det här sammanhanget inte så mycket pengar.
  • Vilka är de tänkta mottagarna? Ett kriterium är ”är centrala för svensk basindustri”. Därmed faller väldigt många företag bort som bagare, jordbruk, gröna näringar, bara för att nämna några.

Det blir extra magstarkt när man samtidigt ser att regeringen släpper igenom en höjning av elskatten med närmare 9 %, som bl. a. småföretag och hushåll måste betala. Detta berör inte den industri som är befriad från denna skatt och som är samma målgrupp som ska få bidragen enligt ovan. Dessutom är den viktigaste anledningen till uppskrivningen av skatten, just el- och bränslepriserna, med ett stort skatteinnehåll.

Frågor besvaras av:

Gröna näringarna mötte statssekreteraren hos landsbygdsministern

Kontakt:
Sten Lindgren,
E-post: sten.lindgren@smaforetagarna.se
TeL: 070-4953723

För att kunna hålla nere din kostnader se nedan medlemsförmåner

Spara minst 1750:- med GR8 Solutions

Anpassade telekom lösningar för dina behov som småföretagare. Med över 20 års branscherfarenhet hjälper nu GR8 Solutions medlemmar i Småföretagarnas Riksförbund med företagets telefoni, utan krångel och kluriga avtal. Det är alltid mest kostnadseffektivt att titta på de egna kraven oavsett om man identifierar sig som: småföretagaren som är alltid är på språng med kontoret

Peugeot

Upp till 26 % rabatt på Peugeot transportbilar! Du som är medlem i Småföretagarnas Riksförbund har alltså möjlighet att köpa en ny Peugeot personbil och transportbil – till riktigt, riktigt bra pris. Peugeot är ett väletablerat bilmärke på den svenska bilmarknaden och har i dag ett av de bredaste modellprogrammen av både person- och transportbilar.

Shell

Rabatter på drivmedel för dig som småföretagare. Tanka och betala med ditt Shell Företagskort så får rabatt när du tankar på våra Shell och St1stationer i Sverige. Logga in för att kunna ta nästa steg och söka Shell / St1 företagskort kopplad till rabatterna som man erbjuder medlemmar i Småföretagarnas Riksförbund. Har du nyligen gått

Rulla till toppen