Vem ska man lita på?

Regeringen med sitt underlag presenterade i går ett förslag till hur den akuta krisen av coronaeffekten ska kunna åtgärdas för företag och näringsliv. Deras ord lät insiktsfulla och deras oro verkade ärlig. Förslagen och uppmaningen till myndigheter att agera skyndsamt och kreativitet lät fantastiskt, liksom att det skulle kunna kosta staten upp till 300 miljarder. Äntligen lite verkstad!

När man sedan läser det finstilta, d.v.s. lagrådsremissen, så framkommer en annan bild av denna verklighet. Korttidspermittering, som regeringens presentation angav, har ersatts av korttidsarbete. Den obyråkratiska och skyndsamma processen har ersatts med ansökningar och sedvanlig handläggning och prövning. De möjliga 300 miljarderna i kostnad för staten, har ersatts av en beräknad inkomst på över 1 miljard på skillnader i statens ränta mot den ränta och de avgifter uppskovet med skattebetalningar beräknas innebära.

När man som orolig företagare letar på Tillväxtverkets hemsida om korttidspermittering så står det Information om hur stödet kommer att tillgängliggöras kommer inom kort. På Skatteverkets hemsida om uppskov med att betala arbetsgivaravgift och moms står det att Normal handläggnings­tid är cirka 2 veckor, men nu har vi ingen normal period så handläggningstiderna blir antagligen inte under en månad. VI får hoppas att det går bättre med att staten tar ansvar för de första veckornas sjuklön.

För att skynda på och förenkla processerna måste man både tänka och agera på ett nytt sätt. Vi har aldrig upplevt något liknande corona i Sverige, så då behövs det tuffa och modiga tag. Ersätt ansökningsförfarandena för både uppskov med skatteinbetalningar och korttidspermitteringar med ett enkelt anmälningsförfarande. Ansöknings- och kontrollfunktionen får göras senare. Man kan jämföra med att man kontrollerar att andningen fungerar för den medvetslöse innan man kollar nationalitet eller id-handlingar. Ta bort krav på avgifter och ränta på de skatteinbetalningar där uppskov anmäls. Under tiden gäller det också att se till så att man inte blir återbetalningsskyldig (genom företrädaransvaret i Skatteförfarandelagen) för dessa uppskov ifall företaget i alla fall inte klarar sig

För krisande företag behövs det likvider snabbt, både för att verksamheterna kan fortleva och personalen kan få lön. Den snabba utvecklingen och totala förändringen sedan regeringens förra beslut i onsdags har aldrig skådats i Sverige. Att ansatser till insatser görs är bra, men myndigheterna kommer nu prövas då de ska säkerställa effekter primärt och regelhantering sekundärt.

Vi hoppas nu att våra myndigheter såsom Skatteverket och Försäkringskassan är tillräckligt snabbfotade och obyråkratiska för att förslagen ska kunna ge omedelbara effekter för alla oroliga småföretagande arbetsgivare i landet.

Erik Sjölander
​Näringspolitisk talesperson
​Småföretagarnas Riksförbund

Småföretagarnas Riksförbund är en partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obunden organisation som arbetar för att främja privat företagsamhet. I styrelsen sitter aktiva småföretagare som driver medlemmarnas intressen bland annat genom opinionsarbete, debatt och möten med politiker.

Bli medlem!

Stå starkare tillsammans

Bli medlem