Vi står inför ett mycket komplext år

Efter kalla krigets slut för 30 år sedan, inledde Sverige en tydlig och målmedveten nedrustning som nu tvärvänt och förvandlats till en rejäl satsning på att återställa och förnya vår försvarsförmåga.

Nu är säkerhets- och försvarspolitik i sig inte ett av Småföretagarnas fokusområden, men vi vet hur viktiga landets småföretag är för landets uthållighet och invånarnas väl i en svår situation.

Att säkerställa att Sverige har ett brett och i grunden välmående ekosystem av småföretagande bönder, verkstäder, tillverkningsindustrier, veterinärer, frisörer, restauranger, hantverkare och affärer är en förutsättning för ett långsiktigt hållbart samhälle såväl i lugna som turbulenta tider.

Frågorna som vi har sett börjat forma årets valrörelse är lag och ordning, klimat, energiförsörjning, sjukvård, integration, skola och jobb. I alla dessa sammanhang är det värt att lyfta hur de drabbar småföretagare (till exempel utsatthet för brottslighet) eller hur småföretagarna är en möjlig lösning (till exempel som jobbskapare).

Vi står inför en utmanande tid där samverkan och samling av gemensamma krafter behöver mobiliseras för en ljusare framtid. Givetvis stöttar Småföretagarnas Riksförbund Ukrainas kamp för demokrati och självständighet.

(text och rubrik revision 2022.03.10)

Vi står inför ett mycket komplext år

Peter Thörn

För att kunna hålla nere din kostnader se nedan medlemsförmåner