Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Leasingguiden – 8 tips inför ansökan om företagsleasing

Krea strävar efter att det ska vara så smidigt och enkelt som möjligt att ansöka om företagsleasing. Därför har vi i denna guide samlat 8 tips gällande hur du bör tänka om du funderar på att ansöka om leasing. Avslutningsvis har vi listat ett antal för- och nackdelar med leasing som finansieringslösning.

  1. Är leasing rätt alternativ för företaget?

Analysera noga företagets behov och situation. Företagsleasing är ett lämpligt alternativ för att exempelvis undvika stora initiala inköpskostnader och speciellt fördelaktigt för tekniskt avancerad utrustning och längre återbetalningstider.

  1. Viktigt att samla in flera olika förslag

Det är klokt att söka och jämföra flera förslag från olika långivare. Genom Krea kan ett företag, via enbart en ansökan och en kreditupplysning, nå över 30 långivare. 

  1. Timing – när behöver företaget leasingobjektet

Planera företagets leasingsansökan i tid, i enlighet med när objektet/utrustningen behövs och se till att ansökan sammanfaller med de specifika behoven och möjligheterna.

  1. Skapa en bra ansökan

Tydligt definiera syftet med leasingen. Inkludera information om senaste bokföringen, relevanta detaljer om leasingobjektet, säkerheter, offert från leverantören och eventuella inbytesobjekt. Överväg att inkludera första förhöjd hyra för att minska månadskostnaden.

  1. Välj den optimala leasingstrukturen

Jämför operationell leasing och finansiell leasing baserat på företagets behov och ekonomiska mål.

  1. Jämför och utvärdera ränta och villkor

Jämför kostnader, leasingperioder, garantier och underhållstjänster för att hitta det mest fördelaktiga erbjudandet.

  1. Plan för betalning av leasingavgiften

Granska företagets ekonomiska situation för att säkerställa att leasingavgifterna kan betalas utan problem.

  1. Så ska företag tänka kring skatt och bokföring vid företagsleasing

Leasingkostnader kan normalt sett vara avdragsgilla som driftskostnader. Men olika leasingstrukturer kan innebära olika regler vid skatt, bokföring och moms. Undersök därför vad som gäller för just ditt företag.

Fördelar med företagsleasing

  • Lägre initiala kostnader
  • Möjliggör ytterligare finansieringar 
  • Minskad kapitalbindning 
  • Uppdaterad utrustning
  • Skattefördelar 
  • Riskhantering

Nackdelar med företagsleasing

  • Total kostnad över tid 
  • Ingen äganderätt 
  • Restriktioner och avgifter
  • Längre bindningstid 
  • Begränsad anpassning

>> Läs hela artikeln här!

Läs mer om medlemsförmånen Krea nedan:

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen