Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Våra Köpvillkor

För att bäst förstår våra köpvillkor för ditt köp av medlemskap online ta dig gärna tiden och läs våra fullständiga köpvillkor nedan.

Köpevillkor för onlineköp hos Småföretagarnas Riksförbund

Dessa köpevillkor gäller för samtliga köp som genomförs via Småföretagarnas Riksförbunds webbplats, inklusive men inte begränsat till köp av medlemskap, biljetter till evenemang, digitala produkter, tjänster och affärsmässiga samarbeten eller partnerskap. Observera att i vissa fall kan köp även ske via faktura. Detta gäller främst leverantörer och samarbetspartners. För medlemmar i förbundet gäller detta endast om det uttryckligen anges eller erbjuds via betaltjänstleverantör. Köp av vissa tjänster och produkter ger inte alltid upphov till ångerrätt eller reklamationsrätt enligt konsumentlagstiftningen. (https://smaforetagarna.se) och som hanteras genom vår betaltjänstleverantör Qvickly.io (https://qvickly.io).

Genom att genomföra ett köp och aktivt godkänna köpevillkoren, exempelvis genom att kryssa i en ruta vid betalning, bekräftar du att du godkänner dessa villkor. Villkoren är anpassade efter gällande svensk konsumentlagstiftning, inklusive distansavtalslagen och lagen om konsumentskydd vid distansavtal.

  1. Allmänt

Säljare är Småföretagarnas Riksförbund (organisationsnummer 802422-0303), nedan kallat “Vi” eller “Förbundet”. Köparen är den person som genomför köpet via vår webbplats, nedan kallad “Du”, “Företaget” eller “Medlem”.

Betalning och transaktioner sker genom vår samarbetspartner Qvickly.io, som agerar som teknisk leverantör av betaltjänst. Qvicklys egna villkor gäller parallellt, vilket innebär att både dessa köpevillkor och Qvicklys villkor är bindande för köpet. Vid motstridigheter mellan villkoren gäller i första hand Småföretagarnas Riksförbunds villkor för relationen mellan Förbundet och medlemsföretaget. Qvicklys villkor gäller för de delar som rör betalningshantering och det tekniska genomförandet av transaktionen. Om varken dessa villkor eller Qvicklys täcker en specifik situation, tillämpas allmänna principer enligt svensk lagstiftning.

  1. Priser och betalning

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms om inget annat anges. Betalning sker via de betalmetoder som tillhandahålls av Qvickly.io.

Efter genomfört köp skickas en bekräftelse via e-post med information om produkten/tjänsten samt kvitto.

  1. Leverans

Medlemskapet skapas digitalt och aktiveras omgående om inte annat anges i samband med köpet. Med digital leverans avses till exempel leverans via e-post, nedladdningslänk, åtkomst till vår app, digitalt innehåll, medlemsförmåner eller bekräftelse via medlemssida. Vid medlemskap, evenemang eller andra tjänster sker leverans genom bekräftelse av medlemskap eller deltagande.

  1. Ångerrätt

För företag som genomför köp via vår webbplats gäller att ångerrätt inte tillämpas, såvida det inte särskilt avtalats mellan parterna. Detta grundar sig i att lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) enbart gäller för konsumenter, vilket innebär att juridiska personer som företag inte omfattas av denna ångerrätt. Företag identifieras exempelvis genom att uppge organisationsnummer vid beställning.

För privatpersoner (konsumenter) gäller 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit din beställning, eller från den dag avtalet ingås vid köp av digital tjänst (till exempel medlemskap). Som konsument räknas en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

Vid godkänd ångerrätt återbetalas hela beloppet inom 14 dagar från den dag vi mottagit din begäran, med samma betalningsmetod som användes vid köpet, såvida inget annat avtalats.

För att utnyttja ångerrätten, kontakta oss via info@smaforetagarna.se och uppge ditt namn, kontaktuppgifter, datum för köp samt vad köpet avsåg.

Observera att ångerrätten inte gäller för:

  • Företag (om inte annat avtalats skriftligen)
  • Tjänster som har fullgjorts med ditt uttryckliga samtycke innan ångerfristen löpt ut
  • Digitalt innehåll som levererats och där du vid köpet samtyckt till att ångerrätten upphör

  1. Reklamation och tvist

Om en tjänst eller produkt är felaktig ber vi dig som kund – oavsett om du är företag eller privatperson – att kontakta oss snarast på info@smaforetagarna.se med information om felet, datum för köp och dina kontaktuppgifter. Vi strävar efter att bekräfta mottagandet av din reklamation inom 5 arbetsdagar och att återkoppla med ett förslag till lösning inom 14 dagar.

Företag omfattas inte av konsumentköplagen, men vi behandlar samtliga reklamationer enligt god affärssed, vilket innebär att vi strävar efter en skälig och lösningsorienterad hantering av ärenden, exempelvis genom att erbjuda återbetalning, prisavdrag eller åtgärd av fel beroende på omständigheterna. För privatpersoner (konsumenter) gäller konsumentköplagens regler, vilket bland annat innebär rätt att reklamera inom tre år från köptillfället, förutsatt att felet inte uppstått genom felaktig hantering.

Vid eventuell tvist med konsument följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvister mellan företag hanteras i första hand genom dialog och i andra hand i svensk domstol.

  1. Behandling av personuppgifter

Vid köp behandlar vi dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. Du hittar vår integritetspolicy här: https://smaforetagarna.se/integritetspolicy

Qvickly.io behandlar också personuppgifter som personuppgiftsansvarig för sina tjänster. Se deras villkor för mer information: https://qvickly.io/villkor

  1. Ändringar av villkoren

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera och ändra dessa köpevillkor. Mindre ändringar kan ske löpande, men större förändringar som påverkar dina rättigheter eller skyldigheter kommer att kommuniceras i förväg. I vissa fall kan vi kräva att du aktivt godkänner de nya villkoren för att fortsatt kunna använda våra tjänster. Vid större förändringar som påverkar dina rättigheter eller skyldigheter kommer vi att informera dig via e-post (om du lämnat sådan uppgift) eller genom tydlig information på vår webbplats. Gällande villkor finns alltid publicerade på vår webbplats.

  1. Tvingande lagstiftning

Om någon bestämmelse i dessa köpevillkor skulle stå i strid med tvingande konsumentskyddslagstiftning i Sverige, ska sådan lag ha företräde och tillämpas i den omfattning som krävs.

Vid frågor är du välkommen att kontakta oss på info@smaforetagarna.se. Vid reklamationer hänvisar vi i första hand till samma adress. Om ditt ärende rör betalning eller andra frågor kopplade till Qvicklys tjänst, vänligen kontakta Qvickly.io direkt via deras kontaktvägar som anges på https://qvickly.io/villkor.

Rulla till toppen